Witamina A - na co działa?
Zdrowie

Witamina A – na co działa?

Witamina A charakteryzuje się niezwykle pozytywnym wpływem na nasz organizm. Nie ma się więc co dziwić temu, że tak chętnie i często sięgamy po suplementy zawierające ją. Suplementy z witaminą A należy jednak stosować jedynie wówczas, gdy cierpimy na niedobór lub nie jesteśmy w stanie dostarczyć sobie odpowiedniej ilości tej witaminy wraz z pożywieniem. Koniecznie trzeba więc poznać źródła witaminy A. Na szczęście, witamina ta znajduje się w całkiem wielu warzywach i owocach, a także w serach. Nie sposób nie zauważyć, że przydatne będzie także poznanie objawów nadmiaru i niedoboru tejże witaminy.

Jakie są objawy nadmiaru, a jakie niedoboru witaminy A?

Wiele osób zastanawia się nad tym, jakie są objawy niedoboru oraz nadmiaru witaminy A. Po obserwacji objawów będziemy mogli orzec, z jakim problemem mamy do czynienia. Niestety, czasami nie jesteśmy w stanie sami tego stwierdzić. W razie wątpliwości, rozstrzygająca jest konsultacja lekarska. Niedobór witaminy A objawiać się może przede wszystkim zaburzeniami widzenia, w tym kurzą ślepotą. Ponadto, niedobór tejże witaminy manifestuje się poprzez drżenie mięśni oraz rzecz jasna poprzez spadek formy. Może nam się pogorszyć nastrój. Niestety, brak wystarczającej ilości witaminy A w organizmie sprawia, że nasza skóra, włosy i paznokcie mogą wyglądać niekorzystnie. Na skórze twarzy pojawiać będą się niedoskonałości oraz niestety przebarwienia trudne do zwalczenia. Jak zaś manifestuje się nadmiar? Wiele osób myśli, że martwienie się nadmiarem witaminy A nie jest nikomu potrzebne. Martwienie się na zapas nigdy nie będzie dobrym pomysłem, ale trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że hiperwitaminoza jest możliwa. Powszechnym objawem świadczącym o niej może być ból stawów oraz mięśni, a także zażółcenie powiek i skóry. Niestety, często do objawów dołącza się też powiększenie wątroby. Nie sposób nie zauważyć, że objawem nadmiaru witaminy A bardzo często są nudności. Nie należy zapominać o tym, iż nadmiar witaminy A może być równie niebezpieczny co jej niedobór. Warto byłoby więc unikać zarówno jednego, jak i drugiego problemu. Dość trafionym rozwiązaniem będzie więc obserwacja swojego własnego organizmu. Dzięki tej obserwacji możliwe stanie się zauważenie wszelkich niepokojących nas symptomów. Dość dobrze byłoby jednak udać się na wizytę do lekarza POZ. Oceni on, czy nasze objawy są na tyle istotne, aby wdrożyć ich diagnostykę. Jeżeli okaże się, że tak, lekarz zaleci nam badania. Po ich wykonaniu możliwe stanie się wykluczenie bądź potwierdzenie naszych obaw. 

Co jeść, aby nie cierpieć na niedobór witaminy A?

Jeżeli zależy nam na tym, uniknąć niebezpiecznego w skutkach niedoboru witaminy A, musimy przyjrzeć się temu, jak wygląda nasza codzienna dieta. Duża ilość dań typu fast food, a także mała ilość owoców oraz warzyw to niezwykle niekorzystne zjawisko. Bardzo wielu ludzi odżywia się w ten sposób. Nietrudno wówczas o niedobory składników mineralnych oraz witamin. Bardzo dobrym rozwiązaniem może więc okazać się zwiększenie ilości warzyw i owoców w swojej codziennej diecie. Najlepszym ze wszystkich możliwych rozwiązań będzie spożywanie dużej ilości owoców oraz warzyw w pomarańczowym kolorze. Zawierają bardzo duże ilości cennej witaminy A. Warto więc regularnie sięgać o dynię, marchew, paprykę. Brzoskwinki, morele oraz śliwki mirabelki także będą wskazane. Najlepiej stawiać na świeże warzywa, ale po obróbce termicznej również możemy je jeść. Duże ilości cennej witaminy A znajdziemy w szpinaku i zielonej sałacie masłowej i lodowej. Bogatym źródłem tej cennej witaminy są również masło i sery, a także jajka. Warto więc wprowadzić te produkty do swojego codziennego menu. 

Jak zadbać o odpowiednią suplementację?

Witamina A - na co działa?Nie od dziś wiadomo, że dobrych jakościowo suplementów należy poszukiwać przede wszystkim w aptekach. Mogą być to apteki stacjonarne oraz apteki internetowe. Wybór apteki zależny jest wyłącznie od naszych osobistych preferencji. Co ciekawe, witaminę A w formie suplementu znajdziemy również w drogeriach, zarówno internetowych, jak i stacjonarnych. Większość suplementów otrzymamy od ręki. Nie jest więc konieczne otrzymanie recepty od lekarza. Wskazane jest zapoznanie się z opiniami na temat poszczególnych suplementów. Im większa liczba pozytywnych opinii, tym większe prawdopodobieństwo tego, że uda nam się znaleźć dobry jakościowo suplement. Wskazane będzie bez wątpienia unikanie suplementów posiadających dużą ilość opinii negatywnych. Nie należy zapominać o tym, iż suplementacja powinna być regularna. W przeciwnym razie żadne jej efekty się nie pojawią. Warto więc zażywać dany suplement zgodnie z zaleceniami producenta. Te zaś znajdziemy przede wszystkim na opakowaniu danego suplementu. Nie sposób nie zauważyć, że czasami do opakowania dołączona jest ulotka i to w niej należy poszukiwać istotnych informacji. Nieprzestrzeganie zaleceń producenta znacząco zwiększa prawdopodobieństwo pojawienia się działań niepożądanych. Jeśli jednak będziemy przestrzegać zaleceń, uda nam się zapobiec niedoborowi bądź go pokonać.