Na co wpływa reklama?
Marketing i reklama

Na co wpływa reklama?

Co to jest reklama, każdy z nas wie. Jednak nie każdy z nas zdaję sobie sprawę z tego, jak duży wpływ na nasze życie oraz otaczający nas świat, może wywierać reklama. Reklama nie jest tylko i wyłącznie środkiem do osiągnięcia marketingowego sukcesu. Reklama wpływa na zdecydowanie więcej rzeczy. Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Reklama w marketingu

Najpierw dobrze byłoby spojrzeć na zagadnienie reklamy z punktu widzenia marketingowego. Marketing tak naprawdę wymyślił reklamę. Trzeba się zastanowić zatem, czym jest marketing w takim razie. Marketing jest to ogólne pojęcie, pod którym kryją się wszelkie działania, mające na celu sprawienie, aby sukces jakiegoś przedsięwzięcia finansowego został osiągnięty. W marketingu tak naprawdę nie wszystko kręci się wokół reklamy, a przynajmniej nie kręciło. Z biegiem czasu jednak marketing skupił się na reklamach, będących najskuteczniejszym narzędziem marketingu. W zasadzie reklama stała się jego synonimem.

Patrząc się na reklamę tylko i wyłącznie z punktu widzenia biznesowego, możemy powiedzieć, że reklama odpowiada za dwie główne sprawy. Pierwsza to rozpoznawalność naszej marki oraz zachęcanie klientów do kupowania produktów, co oczywiście wpływa mocno na sektor finansowy firmy. Reklama może też w znaczący sposób wpływać na to, jak postrzegana jest nasza firma. Reklamując produkt, w rzeczywistości czy tego chcemy, czy nie, reklamujemy całą naszą firmę. Chwyty reklamowe jak wiemy, są różne, jedne bardziej, a inne mniej etyczne, czy na czasie. W minionych czasach dużo więcej można było sobie pozwolić w reklamie niż obecnie. Różnica pomiędzy trafionym żartem i śmiesznym spotem a reklamą, która może kogoś obrazić, jest naprawdę bardzo nikła. Niestety zła reklama może wpłynąć nie tylko na sprzedaż jednego produktu i to, jak jest postrzegany, ale również może długofalowo wpłynąć na to, jak cała nasza firma jest postrzegana.

Reklama z punktu widzenia klienta

Reklama jest oczywiście tworzona w pewnym sensie dla klienta, bo ma nas ona zachęcić do zakupu dobrych towarów bądź usług. Najczęściej odbywa się to w ten sposób, że po prostu w reklamach są nam przedstawiane produkty. Jednak to, w jaki sposób są przedstawiane, to bardzo duża różnica. Czasem reklamowane są rzeczy, o których do tej pory nie mieliśmy pojęcia, że istnieją, a nagle zaczynamy wierzyć, że niektóre rzeczy są nam potrzebne. W zasadzie nie ma znaczenia czy są to towary lub usługi luksusowe, czy powszednie. Reklama może sprawić, że poczujemy potrzebę zakupienia wielu rzeczy.

Jeżeli reklama jest wartościowa, wówczas może nam przekazać dużo informacji na temat przedmiotu, który reklamuje. Dzięki temu reklama może faktycznie spowodować, że podejmiemy lepszą decyzję, jednak bardzo często zdarza się tak, że reklamy nie do końca w rzeczywistości opisują dany produkt. Czasami wręcz w ogóle go nie opisują, tylko odnoszą się do cech pobocznych lub naszych emocji. W ten sposób skonstruowana reklama, działa oczywiście na niekorzyść klienta.

Reklama a środowisko

Zwiększony popyt na różnego rodzaju produkty oraz usługi jest zazwyczaj kojarzony, z tym że w danym społeczeństwie wzrasta poziom dobrobytu. Jednocześnie zauważono, że wraz ze wzrostem dobrobytu, wzrasta również ilość reklam oraz produktów, które są klientom oferowane. Bardzo często kończy się to w taki sposób, że często ludzie kupują niepotrzebne produkty. Dobrobyt skłania ludzi do bardziej lekkomyślnych decyzji konsumenckich, a reklamy atakujące ludzi tylko wzmagają tę tendencję. Przykładowo w niedzielę dany produkt w zasadzie jest dla nas nieistniejący, natomiast w poniedziałek po obejrzeniu jakieś reklamy już zastanawiamy się, czy go nie potrzebujemy. Jest to oczywiście opis dość mocno przejaskrawiony, ale niestety tego typu sytuacje, faktycznie mają miejsce. Jest to często związane z tym, że zbyt duża reklama, zbyt dużej ilości produktów i nadmierne pobudzanie konsumpcjonizmu społecznego powoduje, że coraz silniej wpływamy niszcząco na nasze środowisko naturalne, ponieważ za każdym produktem stoją fabryki oraz transport, które w znacznym stopniu odpowiadają za eksploatację surowców oraz niszczenie środowiska naturalnego.

Reklama jako branża

Oczywiście współcześnie nie możemy mówić o reklamie, nie wspominając w ogóle o samej branży reklamowej, która rozwija się w każdym kraju. Najczęściej z kilku małych firm wyrasta kilka korporacji, wokół których skupionych jest przynajmniej kilkanaście firm średnich oraz mniejszych. Nie można oczywiście nie pamiętać o tym, że w tych firmach bardzo wielu ludzi znajduje zatrudnienie, bardzo często osób, którym w normalnych warunkach, mogłyby być trudno znaleźć pracę. Mówimy tutaj na przykład o grafikach komputerowych lub ludziach, którzy kończą na przykład niektóre wydziały na akademii sztuk pięknych. Wiele reklam to prawdziwe małe dzieła sztuki, a należy pamiętać, że reklama to nie tylko reklama wizualna na przykład w telewizji. Wiele reklam, to na przykład reklamy graficzne w gazetach, lub na przykład kasetony świetlne w Szczecinie albo litery ze styroduru.