Z czym wiąże się niezapłacenie za hotel?
Usługi

Z czym wiąże się niezapłacenie za hotel?

Każdy, kto korzysta z usług hotelowych, zobowiązany jest uiścić za nie opłatę. Nie ma tutaj znaczenia, czy zgadzamy się na warunki, jakie zapewnił nam hotel, czy też nie. Nie wszyscy turyści są uczciwi i płacą za nocleg oraz spożywane posiłki. Co grozi za niezapłacenie za hotel? Odpowiadamy.

Z czym wiąże się niezapłacenie za hotel?Brak płatności przez pomyłkę

Niezapłacenie za hotel może być celowe bądź możemy przez pomyłkę zapomnieć o dokonaniu płatności. Jeśli celowo nie płacimy za usługi hotelowe, to musimy wziąć pod uwagę możliwe dla nas, przykre konsekwencje. Czasami jednak możemy zwyczajnie zapomnieć o zapłaceniu za hotel. Zazwyczaj zdarza się to osobom, które korzystają z usług noclegowych w celach służbowych. Pracownik, który odbywa podróż służbową, nie zawsze jest organizatorem wyjazdu. Wiele spraw załatwia na przykład sekretarka i to ona jest odpowiedzialna za to, aby uiścić wszelkie, wymagane płatności. Często pracownicy większych firm korzystają z usług hotelowych na nieco innych zasadach. Otóż nie muszą oni płacić za nie bezpośrednio po wymeldowaniu z hotelu. Ten obciąża przedsiębiorcę na przykład fakturą miesięczną. Przedsiębiorcy mogą również zapłacić za usługi noclegowe z góry. Czasami jednak zdarza się, że pobyt w danym hotelu nie został wcześniej opłacony. Właściciel hotelu nie ustalił również z pracodawcą szczególnych warunków płatności. Pracownik, który nie został o tym poinformowany, może zwyczajnie opuścić hotel bez dokonywania płatności. W takim przypadku hotel z pewnością upomni się o zapłatę, na przykład dzwoniąc do firmy. Jeśli jako osoba prywatna zapomnimy o opłacie za pobyt w hotelu, to również zostaniemy poinformowani o konieczności dokonania zapłaty. Pierwsze zawiadomienie zwykle ma charakter polubowny. Oznacza to, że pracownik recepcji zadzwoni do nas i powie, że musimy zapłacić za swój pobyt. Braki w płatnościach dokonane przez pomyłkę nie mają żadnych, przykrych konsekwencji. Odbiorca usługi hotelowej nie miał bowiem na celu oszukania usługodawcy. 

Celowy brak płatności

Nie wszyscy konsumenci należą do grona osób uczciwych. Czasami zdarza się, że celowo nie płacą oni za hotel, z którego usług skorzystali. Co za to grozi? Przede wszystkim czeka nas upomnienie ze strony właściciela hotelu. Tak jak w przypadku braku płatności przez pomyłkę, ma ono charakter polubowny. Właściciele hoteli nie zakładają bowiem złych intencji swoich klientów. Jeśli jednak nie odpowiemy na apel o płatność, musimy liczyć się z konsekwencjami. Hotel będzie chciał, abyśmy za wszelką cenę dokonali płatności. Najczęściej wytoczy nam sprawę z powództwa cywilnego. Będzie to sprawa o charakterze windykacyjnym. Posiadając odpowiedni wyrok sądowy, komornik będzie ściągał od nas należność hotelu. Oczywiście będziemy musieli zapłacić także zaległe odsetki ustawowe. Przedsiębiorcy, którzy nie zapłacą za hotel, mogą trafić na tak zwaną giełdę długów. Oznacza to możliwość przejęcie należności przez innego wierzyciela. Niemniej jednak samo znalezienie się na giełdzie długów stanowi dla firm poważny problem. Potencjalni klienci czy kontrahenci często sprawdzają, czy firma nie figuruje w tego typu rejestrach. Jeśli celowo nie płacimy za hotel, to musimy liczyć się nie tylko z koniecznością pokrycia kosztów pobytu. Właściciel hotelu może zgłosić sprawę na policję. Ma do tego pełne prawo, bowiem zgodnie z ustawą, wyłudzane usług hotelowych stanowi przestępstwo bądź wykroczenie. Podlega więc karze pozbawienia wolności lub w nieco lżejszej wersji – ograniczenia wolności czy grzywny. Wszystko zależy od tego, dlaczego dopuściliśmy się wyłudzenia oraz wysokości zobowiązania, jakiego nie uiściliśmy.

Jak uniknąć kary?

W życiu, czy to prywatnym, czy zawodowym, nie zawsze sytuacja jest jasna i klarowna. Czasami bowiem nie płacimy za hotel, ponieważ mamy obiekcje co do jakości świadczonych usług. Uważamy, że jeśli zapłacimy, to tak, jakbyśmy w pełni akceptowali niską jakość usług. Niemniej jednak nie mamy prawa nie dokonać płatności tylko dlatego, że pobyt w hotelu uważamy za nieudany. Musimy wtedy zgłosić reklamację, niemniej jednak i ona nie zwalnia nas z obowiązku dokonania płatności. Jeśli reklamacja zostanie uznana, to hotel po prostu zwróci nam pieniądze. Jeśli jednak nie zapłacimy, to hotel będzie miał prawo wyegzekwować od nas swoją należność. Nie ma tutaj znaczenia, czy złożyliśmy reklamację, czy też nie. Co natomiast w sytuacji, gdy wpłaciliśmy zaliczkę za hotel, jednak finalnie nie skorzystaliśmy z jego usług? Czasami ma to miejsce, gdy chcemy wyjechać na urlop, lecz z jakichś powodów do wyjazdu nie dochodzi. Wtedy zazwyczaj tracimy wpłaconą zaliczkę. Niemniej jednak nie musimy płacić za pobyt w hotelu. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy umowa stanowi inaczej. Uważajmy więc na zapisy umowy, jaką podpisujemy z hotelem.

Obowiązkiem każdego turysty jest dokonanie zapłaty za usługi hotelowe. Nie ma tutaj znaczenia, czy pobyt w hotelu zaliczamy do udanych, czy też nie. Usługi hotelowe możemy zawsze reklamować. Niemniej jednak musimy również dokonać płatności za nocleg i ewentualne posiłki.